• Meilė ir seksas
  • Grožis ir stilius
  • Sveikata ir dieta
  • Nėštumas ir vaikai
  • Namai ir maistas
  • Gyvenimo būdas
  • Žvaigždės
  • Pramogos
  • Naujienos
  • Konkursai

Saulė - draugas ar priešas?

2008-04-09 00:00:00

Saulė - draugas ar priešas?

Saulės poveikis odai

Saulė - neišsenkantis geros nuotaikos ir atsipalaidavimo šaltinis, kuris mažina depresiją ir stiprina imunitetą. Ultravioletiniai saulės spinduliai skatina svarbaus vitamino D, stiprinančio kaulus ir dantis, gaminimąsi žmogaus organizme. Gražus įdegis suteikia žavesio ir paryškina natūralų mūsų grožį. Saulės spinduliai gali būti naudingi gydant tam tikras odos ligas, tokias kaip psoriazę ir egzemą, tačiau piktnaudžiavimas saulės voniomis gali baigtis odos nudegimu, ankstyvu senėjimo procesu, netolygia pigmentacija ar net odos vėžiu.

Pavyzdžiui, moterys dažnai skundžiasi, kad pagausėjo strazdanų ant veido. Dažniausia jų atsiradimo priežastis – saulės spinduliai, ypač UVA, kurie veikia melanocitus (odos ląstelės, gaminančios melaniną). Šios ląstelės ir lemia odos pigmentaciją.

Pavojingiausia liga, kurią gali sukelti per dažnas mėgavimasis saulės spinduliais, - piktybinė melanoma - melaniną gaminančių ląstelių (melanocitų) navikas. Paprastai jis būna juodos arba rudos spalvos, panašus į apgamą. Melanoma gali išsivystyti iš iki tol buvusio paprasto apgamo arba kitoje odos vietoje. Manoma, kad ji gali atsirasti net po 20 metų, ypač jei žmogus vaikystėje dažnai nudegdavo saulėje.

Dar kartą prisiminkime, kas atsitinka odai, kai netinkamai naudojamės saulės voniomis?
- oda šiurkštėja
- mažėja elastingumas
- pagausėja pigmentinių dėmių
- gali atsirasti įvairių bėrimų, susijusių su ilgalaikiu buvimu saulėje.

Verta žinoti, kad kuo daugiau laiko per savo gyvenimą praleidote saulėje, tuo didesnė tikimybė, kad jūsų oda pradės anksčiau senti: atsiras rudų dėmių, išryškės kapiliarai, pagilės raukšlės. Todėl savo ir savo vaikų sveikata turėtumėm pradėti rūpintis nuo mažens.

Saulė spinduliuoja trijų tipų ultravioletinius spindulius: A, B ir C.
A tipo spinduliai sukelia greitą, bet neilgalaikį įdegį. Prasiskverbę giliau į odą, jie neigiamai veikia odoje esančias kolageno ir elastino skaidulas. Tai odą sendinantys spinduliai, skatinantys raukšlių formavimąsi. Jų intensyvumas beveik visada vienodas.
B tipo spinduliai prasiskverbia į odą ne taip giliai ir stimuliuoja melanino gamybą.
C tipo spinduliai yra patys kenksmingiausi, tačiau pro ozono sluoksnį jų prasiskverbia mažiausiai.

Taigi odos įdegimas saulėje yra organizmo apsauginė reakcija

Kokie yra saulės filtrai?

Cheminiai filtrai. Jie įsigeria į viršutinį odos sluoksnį ir yra nematomi. Šių kremų funkcija – sugerti spindulius. Tačiau šie filtrai sukurti vienam spindulių spektrui (A arba B).

Natūralūs filtrai. Šie filtrai (pvz., titano dioksidas, cinko oksidas ir pan.) neįsigeria į odą, todėl jais pasitepus, ant odos lieka balkšvos spalvos plėvelė. Jų poveikis – veidrodžio principu atspindėti saulės spindulius. Šios rūšies filtrai apsaugo odą nuo bet kokių (ir A, ir B) ultravioletinių spindulių. Natūralūs filtrai ypač rekomenduojami vaikų odelei apsaugoti.

KŠ°s yra SPF ir kaip jį apskaičiuoti?

SPF rodo apsaugos nuo saulės laipsnį ir neleidžia odai nudegti. Nustatyta, kad odą pakankamai apsaugo SPF 15-25. Taip pat reikia žinoti, kad priemonių su dideliu SPF (40, 50 ir daugiau) nerekomenduojama naudoti ilgą laiką, jos labiau rekomenduojamos ypatingiems atvejams, trumpalaikei apsaugai.

SPF visai paprasta apskaičiuoti. Ant apsauginių kremų pakuočių yra nurodytas SPF dydis (pavyzdžiui, SPF 20). 10 minučių yra laikas, kurį praleidę tiesioginiuose saulės spinduliuose, nenudegame odos. Šias 10 minučių padauginę iš SPF, sužinome, kiek laiko, patepę odą šiuo apsauginiu kremu, galime būti saulėje,
Pavyzdžiui, jeigu pasirinkome kremą su apsauga SPF 20, tai apsauginio kremo filtras bus veiksmingas apie 3 val. (10x20=200 min. - tai sudaro maždaug apie 3 val. ).

Kuo oda šviesesnė, tuo SPF turi būti didesnis arba dažniau reikia odą tepti apsauginiu kremu.

Prisiminkite!
Kad apsauga nuo saulės būtų efektyvesnė:

  • Kremu nuo saulės tepkitės likus 15-20 min. iki deginimosi – kremas turi gerai įsigerti į odą.
  • Net vandeniui atsparių gaminių poveikis po maudynių mažėja. Kad kremas veiktų ilgiau, išsimaudžiusios nesišluostykite arba vėl pasitepkite kremu, kitaip kremo poveikis dingsta.
  • Kremo poveikis silpnėja prakaituojant, todėl maždaug po 90 min. pasitepkite kremu dar kartą.
  • Tarp 12-15 val. saulė ypač kaitri, tad šiomis valandomis geriau būkite pavėsyje. Tačiau atsiminkite, kad pavėsyje saulė taip pat veikia.
  • Nerekomenduojama saulėje laikyti kūdikius iki 1-erių metų, o vyresnius reikia ne tik tepti kremais su dideliu filtru (SPF 30, 50), bet ir pridengti medvilniniu audiniu, kuris silpnina spindulių poveikį.
  • Taip pat nepamirškite skrybėlės ir akinių nuo saulės.


Saugios jums saulės!




Rušiavimas:

Rašyti komentarą:

Vardas*
El. paštas
Komentaras*
* žymi privalomus laukus