• Meilė ir seksas
  • Grožis ir stilius
  • Sveikata ir dieta
  • Nėštumas ir vaikai
  • Namai ir maistas
  • Gyvenimo būdas
  • Žvaigždės
  • Pramogos
  • Naujienos
  • Konkursai

Vartojimo kultūra ir taupymas (I dalis)

Autorius: Inesa Banionytė
2011-06-27 18:00:00

Vartojimo kultūra ir taupymas (I dalis)
123rf.com

Taupieji pagaliau gali lengvai atsikvėpti - taupumas tampa vis madingesnis, dabar jis yra ne šykštumo, o ekologiškumo sinonimas. Globaliai mąstantys taupo gamtos išteklius galvodami apie būsimas kartas, lokaliai mąstantys rūpinasi savo kišene ir šeimos biudžetu. Tik kaip taupyti, kad tai nepakenktų mūsų gyvenimo kokybei?

Vartojimo kultūra

Pirmiausia išsiaiškinkime, kodėl taupymas mums vis dar atrodo gana nemalonus reikalas. Esame vartotojų visuomenė, ypač jaunesnė karta. Tampa nebeaišku, ar vartojame, kad išgyventume, ar gyvename, kad vartotume. Be gailesčio metame į šiukšlyną maistą ar nebemadingus drabužius, visai gerą, bet senesnio modelio buities įrangą.

Lietuva yra tarp šalių, pirmaujančių pagal prekybos plotą, tenkantį vienam žmogui. Pirkimo kvaitulio laikais Baltijos šalyse kainų augimas buvo bene sparčiausias tarp Europos Sąjungos valstybių. Savaitgaliais mūsų didieji prekybos centrai monstrai virte virė. Verda ir dabar. Sekmadieniais šeimos su vaikais eina ne į bažnyčią ar pasivaikščioti po parką - didžiausia pramoga stumdytis tarp gausybės prekių.

Pirkimas tapo dar viena priklausomybės forma. Pirkimo maniakę domina ne tiek apsipirkimo rezultatas, kiek pats procesas. Tai yra oniomanijos, arba šopoholizmo (angl. "shop" - parduotuvė), požymis. Manoma, kad viena JAV šią problemą turi apie 55 mln. žmonių. Amerikiečiai buriasi į anoniminių šopoholikų draugijas.

Mus valdo reklama: tampa tarsi katiną už ūsų, hipnotizuoja tarsi kvailą triušį, skatina vis daugiau vartoti. Reklama pagauna mūsų vaikus, kelia iš lovos eiti į naktinius išpardavimus, kasdien negailestingai kala į galvą visokį šlamštą. Masiniai išpardavimai - tai rinkodaros triukas, kurio griebiasi prekybininkai, norėdami išvalyti sandėlius. Taip menkavertis šlamštas persikelia į jūsų butus tik dėl godumo.

Nors sunkmečiu žmonės vis rečiau spontaniškai perka, apklausa parodė, kad specialios prekių etiketės su užrašais "pigiausia", "speciali kaina", "nauja prekė" net 68 proc. apklaustųjų skatina impulsyviai įsigyti prekę. Bet ar ne laikas atsikvošėti? Juk homo sapiens reiškia protaujantį žmogų, kuris įstengia atskirti, ko jam nereikia. Jei atsidurtume negyvenamoje saloje, ko gero, išgyventume be tokios armijos daiktų ir maisto? Labai nustebtume suvokę, kad žmogui ne tiek daug ir reikia.

2 psl.
Puslapis 1 iš 3Kitas


Rušiavimas:

Rašyti komentarą:

Vardas*
El. paštas
Komentaras*
* žymi privalomus laukus