• Meilė ir seksas
  • Grožis ir stilius
  • Sveikata ir dieta
  • Nėštumas ir vaikai
  • Namai ir maistas
  • Gyvenimo būdas
  • Žvaigždės
  • Pramogos
  • Naujienos
  • Konkursai

Pati sau priešė

Autorius: Moters Savaitė
2011-03-16 15:30:00

Pati sau priešė
123rf.com

Sakoma, kad pikčiausi priešai sau esame mes patys. Kartais sau kenkiame netikėtais, neapgalvotais poelgiais, kai per keletą akimirkų prisiverdame tiek košės, jog tenka ją srėbti ilgai ilgai. Bet dar daugiau žalos pridarome leidę kalbėti tam paniurusiam, nuolat priekaištaujančiam ir džiaugtis gyvenimu trukdančiam vidiniam balsui, kuris savo aštrias pastabas laido tiesiai į širdį, tarsi smiginio strėlytes.

Mokslininkai pastebėjo, kad moterys net kelis kartus labiau nei vyrai yra linkę į tokią beprasmišką, nekonstruktyvią savigraužą. Kodėl taip yra? Visų pirma dėl to, kad moterys dažniau už vyrus fiksuoja tai, ką išgirsta iš kitų žmonių, aplinkinių nuomonė jas veikia stipriau. Aštresnė pastaba, pašaipus sąmojis, netaktiška užuomina – štai tie maži lašeliai, kurie lengvai pratašo gležnesnį pasitikėjimo savimi kiautą atverdami jame didesnę ar mažesnę savigraužos opą.

Sąmonės užfiksuotos neigiamos aplinkinių reakcijos į jūsų poelgius, žodžius, išvaizdą, gyvenimo būdą – tai pats geriausias penas tam vidiniam piktajam niekšeliui, nuo to jis auga, didėja ir laido savo balsą vis garsiau. Tai, kas anksčiau buvo tik nugirsta pastaba, gali peraugti į didžiulį vidinį nerimą. Ir jei nuo aplinkinių kai kuriuos savo netobulumus dar galima sėkmingai paslėpti, tai nuo savęs pabėgti nepavyks. Vadinasi, vidinė kritika graso sekti kiekvieną mūsų žingsnį tol, kol jai neduosime deramo atkirčio!

Kodėl  savigrauža - blogai?

Atrodytų, didelio čia daikto, galbūt kartkartėmis save pavanoti kritikos rykštėmis netgi į sveikatą? Psichologai skuba paprieštarauti: jokiu būdu! Sveika, konstruktyvi kritika paprastai būna nukreipta į konkretų veiksmą, poelgį, elgesį. Bet tik jokiu būdu ne į pačią asmenybę.

„Tu negali įsiminti šios formulės, nes esi per kvaila“, - piktdžiugiškai šaiposi vidinis žmogeliukas, kai tuo tarpu paslaugus vidinis asistentas turėtų konstatuoti:  „Man sunku įsiminti šią formulę, nes ji išties sudėtinga. Ir vis dėlto aš ją įsiminsiu!“ Abi frazės – apie tą patį. Bet skirtumas akivaizdus.

Užpuolus savigraužos bangai problemos nebesprendžiamos – išmintingų sprendimų ir objektyvaus vertinimo vietą užima kaltinimai sau. Tokie, kurių atremti logiškais argumentais neįmanoma. Juk pastebėjus, kad šukuosena negraži, iš karto aiškėja, ką turėtumėte daryti – ogi susišukuoti kitaip. Bet skėstelėjus rankomis savo atvaizdui ir tarus „Aš negraži“ bet koks veiksmų planas nustoja prasmės.

Kaip išsiveržti iš šių vidinio balso pinklių? Niekaip kitaip, tik sąmoningai pakeičiant savo mintis.

Nuotaikos balansavimo algoritmas

Identifikuoti mintis. Užuot keiksnojus save abstrakčiai, konkretizuokite ir įvardykite problemą, kas jūsų netenkina. Padarėte klaidą darbe? Nemokate gražiai susišukuoti? Jums netinka jūsų rūbai?

Atrasti karštosios emocijos tašką. Kokią emociją šiuo metu jaučiate taip galvodama? Esate nusivylusi? Pikta? Bejėgė? Pamėginkite surasti ir įvardyti tą vieną dominuojantį jausmą.

Pateikti įrodymų. O dabar metas logiškai pagrįsti, kodėl jaučiatės taip, o ne kitaip, emociją susieti su problema. Padarėte klaidą darbe ir dėl to nusivylėte savo profesiniais gebėjimais? Nepavyko susišukuoti gražiai ir dėl to pykstate ant savęs? Atrodytų, paprasta priežasties ir pasekmės pora – bet ji efektyviai padės nukreipti savo emocijas nuo savęs prie problemos esmės.

Kontraargumentuoti. Jūs einate teisinga linkme. Metas tapti savo advokate. Kiekvienam įrodymui parinkite kontraargumentą:

Taip, jūs pasielgėte neprofesionaliai, bet jums patinka jūsų darbas ir dabar jau žinosite, kaip ir vėl nepadaryti tos pačios klaidos.

Taip, jūsų šukuosena atrodo klaikiai, bet užtai jūs turite puikų skonį, žinote, kaip norite atrodyti, ir tuojau sugalvosite, kaip plaukus sudėlioti įmantriau.

Įvertinti iš naujo. Beliko iš naujo įvertinti savo mintis ir emocijas. Užuot graužus save dėl nepasitenkinimą keliančio dalyko akcentuokite savo privalumus, pozityvias mintis. Ir nuolat priminkite: tai ne jūs netobula, tai tik laikina problema, su kuria netrukus susidorosite!

Kad ir kas bebūtų nutikę jūsų gyvenime, kad ir kokių klaidų ką tik pridarėte, prieš duodant mikrofoną tam nelemtam vidiniam balsui vertėtų prisiminti vieno filosofo žodžius: „Kiekvienas žmogus bent 5 minutes per dieną būna visiškas kvailys. Išmintis – neperžengti šios ribos“.

Kas pozityvaus savigraužoje?

Nenustebkite: šį tą pozityvaus galima rasti net ir pačioje savigraužoje!

• Sužinojote daug naujo apie save.
• Perėję nemalonią situaciją jūs ūgtelėjote, kai ko pasimokėte. To nebūtų nutikę be pačios situacijos.
• Jūs – tik žmogus. O klystame visi. Tačiau ištaisyta klaida – tai priežastis prabėgusią dieną padaryti bent šiek tiek geresne.
• Dabar jau geriu žinosite, kaip įveikti panašius keblumus jei jų kils ateityje.
• Nauja situacija – tai visų pirma nauja patirtis. Tad užuot keiksnojus save už klaidas vertėtų pasimėgauti mokymosi, tobulėjimo procesu.

 




Rušiavimas:

Rašyti komentarą:

Vardas*
El. paštas
Komentaras*
* žymi privalomus laukus