• Meilė ir seksas
  • Grožis ir stilius
  • Sveikata ir dieta
  • Nėštumas ir vaikai
  • Namai ir maistas
  • Gyvenimo būdas
  • Žvaigždės
  • Pramogos
  • Naujienos
  • Konkursai

Ar sveika, jei storina?  2 

Autorius: www.ieva.lt
2009-08-27 08:00:00

Ar sveika, jei storina?
Jupiterimages nuotr.
Dietų gerbėjos stengiasi vartoti tik sveiką maistą, tačiau sulieknėti pavyksta retai. Dar blogiau: mintant vien dietiniais produktais kilogramai ne tirpsta, o auga. Kas dėl to kaltas?

Vaisiniai jogurtai

JAV buvo atliktas tyrimas: 10 000 žmonių paprašyta misti vien sveiku maistu: javų gaminiais, daržovėmis, pieno ir kitais liesais daug baltymų turinčiais produktais. Deja, tiriamieji nelieknėjo. Pasirodo, didžiausias trukdis metant svorį yra ne riebus maistas, bet nuolatinis persivalgymas. Daugelis tiriamųjų vienu ypu galėdavo sukirsti net 4 neriebaus vaisinio jogurto indelius, o nusipirkę riebesnį gaminį ir pagardinę jį vaisiais ar uogomis pasisotindavo vos vienu indeliu.

Norint išvengti persivalgymo geriau jogurtus skaninti patiems. Pažvelkime į pieno produktų etiketes. Į jogurtą su slyvomis maišoma ne pačių slyvų, bet jų uogienės, kurios net 20% sudaro cukrus. Maža to, paprastai jogurtai dar papildomai saldinami ir tirštinami krakmolu — taip pat kaloringu angliavandeniu. Iš tikrųjų skanus ir nekaloringas maistas yra raugintos pasukos (jų riebumas apie 0,3%) su smulkiai pjaustytais vaisiais, geriau saldžiarūgščiais: apelsinais, mandarinais, mangais, vasarą — trintomis uogomis. Jei nori gardžiuotis truputį riebiau, tiks ir mažo riebumo (1% ar 2,5%) rūgpienis arba kefyras. Šiaip jau sveikiausia vaisius valgyti prieš kitą maistą. Sukrimsk jų, o po 20 minučių išgerk raugintų pieno produktų.

Sausieji pusryčiai

Per tą patį JAV tyrimą paaiškėjo, kad žmonės, sėmę šį birų skanėstą tiesiai iš pakelio ir kramsnoję tarp pagrindinių valgymų, jo suvartodavo daug daugiau, nei derėtų. Dietologai pataria sausuosius pusryčius valgyti užpiltus liesu pienu. Kodėl? Pirma, liesas pienas išbrinkina dribsnius, o pats yra menkai kaloringas, taigi jei suvalgai 200 ml dubenėlį dribsnių su pienu, kalorijų gauni mažiau, nei suvalgiusi tokį pat kiekį sausų dribsnių. Antra, piene yra baltymų, todėl maistas bus ilgiau virškinamas ir ilgiau nejusi alkio. Jei negali gerti saldaus pieno, rinkis raugintas pasukas ir, jei labai nori, įsiberk saldiklio.

Kakavos gaminiai

Pastebėta, kad amerikiečiai, saldėsių poreikį malšinantys karštu kakavos gėrimu be cukraus, dažnai išlenkia net 5 puodelius per dieną. Jie pasistato indą ant darbo stalo ir gurkšnoja nuo ryto iki vakaro manydami, kad toks gėrimas išvis neturi kalorijų. Bet juk kiekvienas puodelis eina į kūną, o ne iš jo. Dietologai smaližiams siūlo verčiau sukramsnoti porą mažučių tikro šokolado kvadratėlių. Tik jokiu būdu nepraryk jų vienu kąsniu, bet pamažu krimsčiok po trupinėlį, kad kuo ilgiau justum šokolado skonį — taip numalšinsi saldumynų poreikį ir suvartosi nedaug kalorijų. Labiausiai tinka tamsusis šokoladas su daugiau kakavos (iki 75—80%, šiaip jos būna 40—45%) — jame yra daug mažiau cukraus ir riebalų. Nesusigundyk pigiomis saldžiosiomis plytelėmis — jose labai nedaug kakavos, o jos vietą užima cukrus bei riebalai.

Duona kasdieninė

Mėgsti duoną? Amerikiečių dietologai įspėja, kad dažnai nejučiomis jos suvartojame gerokai per daug. Jei negali gyventi be sumuštinių — ką gi, valgyk, tik ne daugiau kaip dvi riekeles. Tukina ne pati duona, bet jos kiekis, kurį sunku kontroliuoti. „Riekelė“ — labai netikslus matas. Ji gali būti ilgesnė ar trumpesnė — nelygu kepalo plotis. Be to, kartais nejučiomis patys save apgaudinėjame atsiriekdami daug storiau, nei reikėtų.

Nuo seno kai kuriuos patiekalus — sriubą, salotas — esame įpratę valgyti su duona, tačiau jos nelaikome atskiru patiekalu ir skaičiuodami kalorijas apie ją paprasčiausia pamirštame. Kavinių padavėjai pintinėlę su duona ir bandelėmis ant stalo dažnai pastato ir neprašomi, todėl kad neužsimirštum, tegul ta pintinė išvis dingsta tau iš akių! Argi gali girtis suvalgiusi nekaloringų salotų ar daržovių sriubos, jei kartu sukramsnojai dvi putlias bandeles? Praalkę dažnai mėgstame sukrimsti kokį sumuštinį, kurio irgi nelaikome tikru maistu. O juk ruošdamos sumuštinius duoną dar aptepame sviestu, klojame riebaus sūrio ar dešros (labai sunku iš akies nustatyti riebalų kiekį maltoje mėsoje), taigi kalorijų susidaro išties daug.

Baltieji ryžiai

Ryžiai — dietinis produktas. Kodėl juos valgant ne visada lieknėjama? Ar tikrai rudieji ryžiai mažiau kaloringi už baltuosius, jei tai yra to paties augalo sėklos? Baltieji ryžiai gaunami visiškai nušlifavus grūdo paviršių. Ruošiant ruduosius paliekama dalis išorinio sluoksnio, kuriame yra nemažai skaidulinių medžiagų. Skrandyje jos smarkiai išbrinksta, todėl pakanka mažesnio kiekio, kad pasisotintume. Be to, rudieji ryžiai sunkiau virškinami, jie ilgiau išbūna skrandyje, todėl ne taip greitai išalkstame. Tą patį galima pasakyti ir apie nesijotų miltų makaronus. Net jei rudųjų ir baltųjų ryžių porcijos skiriasi tik 50—60 kalorijų, mažiau suvalgiusios daugiau sudeginsime nuosavų riebaliukų. Kad ir kokius ryžius rinktumeisi, nevalia pamiršti, kas lėkštėje guli greta jų. Jie — tik garnyras, o ne pagrindinis patiekalas. Itin svarbu nepadauginti riebių padažų, o košėje — cukraus! Dar vienas patarimas: ryžius virk vandenyje, o ne piene.

Neriebi varškė

Besilaikantieji dietų dažnai klysta pirkdami ne visiškai liesus, bet mažesnio riebumo gaminius. Geriau rinktis visiškai liesą varškę ar baltąjį sūrį, pagamintą iš nugriebto pieno. Apskritai žmonės retai domisi visų mėgstamo baltojo varškės sūrio riebumu, o jis gali būti ne tik 7%, 13%, 22%, bet net 25%. Tiesa, liesi pieno produktai ne tokio švelnaus skonio ir konsistencijos, tačiau galima rasti būdų jiems pagardinti.

Bet svarbiausia yra nepamiršti, jog lieknėti trukdo ne vienoks ar kitoks maistas, bet jo kiekis.

Nepatikėsi, bet kūno svoriui įtakos turi šie dalykai:

Aukštakulniai. Avinčios patogiais bateliais per dieną sudegina daugiau kalorijų nei puošeivos. Per metus taip galima sunaikinti 6500 kcal — kai avalynė patogi, daugiau ir greičiau vaikštome.

Sutuoktinio diplomas. Lenkų mokslininkai nustatė, kad moterys, ištekėjusios už aukštesnį išsilavinimą turinčių vyrų, paprastai būna lieknesnės nei tos, kurių vyrai ragavę mažiau mokslo nei jos pačios. Taigi jei esi baigusi universitetą, o tavo brangiausiasis — tik vidurinę mokyklą, įgytas žinias panaudok skaičiuodama kalorijas.

Nuobodulys.
Anglijoje atlikta apklausa parodė, kad žmonės dažniau kemša iš nuobodulio, o ne dėl streso. Jei drabužiai ėmė braškėti per siūles, ieškok įdomios veiklos. Vien jogos nepakaks.

 
Asmeniškai TAU dietologo sudarytas valgiaraštis
​​​


Rušiavimas:

Rašyti komentarą:

Vardas*
El. paštas
Komentaras*
* žymi privalomus laukus
Nina
2009-08-27 23:27:08
http://www.neera.ee/lit/index.php
AAA
2009-08-27 09:02:12
del aukstakulniu - abejoju, su aukstu kulnu nueinu tiek pat, tik kojos labiau vargsta, uzpakaliuko raumenys isitempia ir naudos penkis kartus daugiau, nei zingsniuojant su kedais. Patikrintas faktas.