• Meilė ir seksas
  • Grožis ir stilius
  • Sveikata ir dieta
  • Nėštumas ir vaikai
  • Namai ir maistas
  • Gyvenimo būdas
  • Žvaigždės
  • Pramogos
  • Naujienos
  • Konkursai

Ajurvedinio maitinimosi principai

2009-01-15 00:00:00

Ajurvedinio maitinimosi principai
"Gamma" nuotr.

Ajurvedos mokslas moko, kad medicina ir mityba yra dvi neatskiriamos sąvokos. Tik teisingai ir subalansuotai maitinantis galima išlaikyti gyvybingumą, greičiau atsigauti po ligos, palaikyti gerą fizinę ir dvasinę formą ir pasiekti ilgaamžiškumą. Ajurvedos gydytojai yra įsitikinę, kad vegetarinis maistas - grūdai, vaisiai ir daržovės, riešutai, sėklos, ankštinės daržovės, vaistiniai augalai, žolės, pieno produktai - yra labai svarbūs gyvybingos energijos nešėjai. Teisingos ir subalansuotos mitybos paslaptis yra teisinga produktų ir prieskonių kombinacija, bei suderinamumas su kiekvieno žmogaus prigimtimi – prakruti.

Kiekvienas žmogus yra visų trijų prigimties - prakruti tipų mišinys: VATA, PITA, KAPHA.
Dažniausiai vienas iš tipų yra dominuojantis, o kiti papildo mūsų prigimtį. Žinodamas savo prigimtį – prakrutį, žmogus turi pasirinkti tinkamą dietą, gyvenimo būdą, sportavimo ir atsipalaidavimo programas ir palaikyti sveikatą natūraliais būdais. Žemiau pateiktoje lentelėje galite pamatyti, kas atsitinka skirtingų prigimties tipų žmonėms, pasirinkus netinkamus skonius ir mitybą.

IŠBALANSUOJANTYS SKONIAI IR DIETA 

IŠBALANSUOTAS ŽMOGUS

* VATTA
Šaltas, sausas, aštrus, kartus, sutraukiantis maistas; rūkymas, alkoholis; sausa dieta; nereguliari mityba. 

Žmogus tampa neramus, jautrus, neranda ramybės, susirūpinęs ir pasimetęs; gali būti per daug sulysęs; sausa oda; matomos smulkios raukšlelės; ankstyvo senėjimo požymiai; susilpnėjusi riebalinių liaukų veikla. 

* PITTA
Rūgštus, aštrus, karštas, sūrus maistas; rūkymas; alkoholis bei rūgštus vynas; per lengvas ir sausas maistas; per daug mėsos ir rūkytų gaminių. 

Žmogus tampa piktas, nekantrus, pasimetęs ir agresyvus; per daug reikalaujantis iš kitų; oda gali tapti jautri, sudirgusi, išryškėja kapiliarai, raudonos dėmės; atsiranda problemų su skrandžiu; padidėja rūgštingumas; galvos skausmai.

* KAPHA
Pernelyg saldus, rūgštus, sūrus, sunkus, šaltas, riebus maistas; per daug miltinių ir pieno produktų; šalti gėrimai ir maistas; per daug saldumynų. 

Žmogus gali tapti letargiškas ir apatiškas aplinkai; gali miegoti ištisas dienas; virškinimas tampa labai lėtas; dažnai didėja svoris; tampa labai šykštus, užsidaręs; išsivysto sinusitas, kvėpavimo takų ligos, alergijos, diabetas.




















 
 

 
 
 
 
Skirtinga kiekvieno žmogaus prigimtis – prakruti  nulemia mitybos, gyvenimo stiliaus, profesijos pasirinkimą, laisvalaikio pomėgius, išpranašauja ligas. Pagal Ajurvedą yra labai svarbu žinoti prigimties tipą ir pasirinkti tinkamą dietą, bei vengti prigimties tipą išbalansuojančių faktorių, skonių, maisto produktų. Žinodami savo prigimtį - prakrutį mes galime ne tik išvengti ligų, naudoti ligų prevencijos metodus, bet ir siekti visuotinės harmonijos savo gyvenime, kasdienybėje, darbe ir šeimoje.

PAGRINDINIS AJURVEDOS MITYBOS PRINCIPAS – kiekvienas žmogus per dieną turi sunaudoti:
* 1 šaukštą ghee (lydyto sviesto), 
* 1 šaukštelį medaus 
* 1 stiklinę pieno ar lassi (skiesto jogurto su prieskoniais).

Taip pat Ajurveda akcentuoja pasirinkto maisto energetiką.
PAGAL AJURVEDĄ ENERGETIŠKAI MAISTAS SKIRSTOMASĮ Į:
* SATVINĮ, 
* RADŽASTINĮ
* TAMASTINĮ. 

SATVINIS MAISTAS – lengvas, daržovės, šviežias pienas, ghee, šiltas ir šviežias maistas, vaisiai, šviežios sultys. Raminantis, lengvas maistas atneš ramybę ir nebūsite susierzinę.

RADŽASTINIS MAISTAS – saldumynai, maistas, kuris traukia ir vilioja, stimuliuojantis, sūrus, aštrus, rauginti produktai, šokoladas, coca cola ir kiti panašūs gazuoti gėrimai. Nuo tokio maisto būsite neramūs, aktyvūs ar per daug aktyvūs, nerimstantys, agresyvūs.

TAMASINIS MAISTAS – mėsa, kiauliena, senas maistas, fermentinis sūris, šalti produktai, klampūs, glitūs produktai, bananai, sunkus maistas. Galite būti liūdni, sunkūs svoriu ir mintimis, vidinis liūdnumas gali virsti depresija, letargija, nebudrumu, augs svoris. Gerų tamasinių produktų galima valgyti mažai, su saiku, tada jie suteiks stabilumo, gerai miegosite, pritrauks prie žemės, nuramins.

MAISTO PRODUKTŲ DERINIMAS
Ajurveda teigia, kad svarbu ne tik tinkamai pasirinkti maisto kokybę, produktus, įvertinti prigimties tipą ir produktų energetiką, bet taip pat svarbu derinti maisto produktus. Ajurvedos mokslas turi kelias labai griežtas taisykles maisto produktų derinimui ir išskiria kelias nesuderinamų maisto produktų grupes. Senieji Ajurvedos raštai teigia, kad šie nesuderinami maisto produktai gali sukelti organizmo toksifikaciją, negalavimus, ar net chroniškas ligas.

Pagrindinės maisto produktų derinimo taisyklės:

MAISTO PRODUKTAS  NESUDERINAMAS SU
Pienas                               Žuvis, melionai, arbūzai, jogurtas, rūgštūs vaisiai, duona ar duonos gaminiai, kurie pagaminti iš mielių
Jogurtas  Rūgštūs vaisiai, melionai, karšti gėrimai, žuvis, angliavandeniai, sūris, bananai
Melionai ir arbūzai  Valgyti TIK vienus ir su niekuo nemaišyti
Kiaušiniai Pienas, jogurtas, sūris, melionai, bulvės, vaisiai
Angliavandeniai (makaronai, ryžiai, bulvės)  Bananai, pienas, kiaušiniai, datulės, mėsa, žuvis, sūris
Citrinos Jogurtas, pienas, agurkai, pomidorai
Bulvės, baklažanai, pomidorai  Jogurtas, pienas, melionai, agurkai



  











 
 
 
 
 

 
 

 
Keletas naudingų ir praktiškų Ajurvedinės dietologijos patarimų:
1. Nevartokite:
* konservuotų gaminių (agurkų, uogienės, alyvuogių, pomidorų padažo, sojų padažo ir kitų pirktinių konservuotų gaminių)
* alkoholio
* visų rūšių saldumynų (arba vartokite labai saikingai)
* gazuotų gėrimų ir vandens

2. Maistas neturėtų būti sunkiai virškinamas ir riebus

3. Vaisių vartojimas

*Vaisius valgykite  30 min. prieš valgį arba 1,5 val. po valgio
* Geriausia valgyti vienos rūšies vaisių vienu metu. Geriausi vaisiai lietuviui – obuoliai, kriaušės, slyvos. Arbūzų ir melionų valgykite daug tik vasarą, bet niekada nemaišykite su jokiais kitais vaisiais ar maisto produktais!

4. Pieniški patiekalai

* Pieną geriau gerti paskanintą imbiero, kardamono ir cinamono miltelių mišiniu
* Jogurtas, raugintas pienas ir kefyras – labai sveika, bet niekada nepatartina vartoti anksti rytą arba vėlai vakare. Geriausia vartoti pasaldintą su prieskoniais ir atskiestą (indiškas lassi gėrimas). Geriausias laikas valgyti pieniškus patiekalus – nuo 11 val. ryto iki 18 val. vakaro. Šie produktai yra labai gera terpė normaliai ir sveikai žarnyno florai daugintis. Kefyras su gausiais prieskoniais – maltais kmynais, kalendromis – labai gerai virškinamas ir yra sveikas gėrimas. Niekada nevartokite šių produktų neskiestų ir per rūgščių, taip pat be prieskonių, nes žarnyne susidarys gleivių.
* Sūrio, ypač fermentinio, reikėtų vartoti minimaliai. Jis nusėda mūsų virškinimo sistemoje ir sukelia žarnyno veiklos sutrikimus, ypač neteisingai derinant su mėsa, duona, bulvėmis.

5. Nevartokite per daug druskos

6. Nevartokite per daug rūgščių ir saldžių patiekalų

7. Mėsos produktai

* Jei valgote mėsą, ją reikėtų valgyti dienos metu ir su saiku. Reikėtų vengti valgyti mėsiškus patiekalus 3 kartus per dieną (nepamirškite maisto derinimo!). Mėsa turi daug energijos, bet yra tamsus ir tamasinis maistas, sukeliantis agresiją, pyktį, nepasitenkinimą.

8. Pupelių ir lęšių vartojimas
* Tai labai geras baltymų šaltinis derinant su ryžiais. Pupeles ir lęšius reikėtų valgyti ne daugiau kaip 3–4 kartus per savaitę. Lęšiai geriausiai virškinami stipriai pervirti ir paskaninti ciberžole, kmynais, šviežiu imbieru.

9. Pomidorai, bulvės, baklažanai
* Pomidorų, bulvių ir baklažanų reikėtų valgyti minimaliai arba visiškai pamažu atsisakyti. Pagal Ajurvedą tai „naktinių daržovių“ gentis, nuo jų susidaro gleivės, organizmas jautrėja, kyla virškinimo problemų. Pomidorai ir bulvės – nesuderinami.

10. Nevalgykite sauso, sudžiūvusio maisto

11.       Persivalgyti nesveika

* Pagal Ajurvedą, valgydami skrandį turėtume pripildyti ½ maisto, ¼ vandens ir ¼ palikti tuščią – virškinimui ir, kaip sakoma, „maisto apsisukimui“.

12. Avižiniai dribsniai, grikiai ir ryžiai

* Tai nuostabiausios ir sveikiausios kruopos. Ryžiuose iš tiesų daug mineralinių medžiagų ir baltymų, reikalingų normalioms organizmo funkcijoms užtikrinti. Patariama jų valgyti dažnai. Ryžiai, virti piene – sunkiai virškinami. Geriau virkite vandenyje ir valgykite su jums tinkamais prieskoniais (galima pagardinti truputėliu aliejaus ar sviesto):  saldžiuoju pankoliu; mėtomis; kmynais; kalendromis.


Asmeniškai TAU dietologo sudarytas valgiaraštis
​​​


Rušiavimas:

Rašyti komentarą:

Vardas*
El. paštas
Komentaras*
* žymi privalomus laukus