• Meilė ir seksas
  • Grožis ir stilius
  • Sveikata ir dieta
  • Nėštumas ir vaikai
  • Namai ir maistas
  • Gyvenimo būdas
  • Žvaigždės
  • Pramogos
  • Naujienos
  • Konkursai

Baltymai: ką būtina žinoti?

Autorius: Eli.lt
2009-12-12 08:00:00

Baltymai: ką būtina žinoti?
jupiterimages nuotr.
Baltymai - svarbiausia sudedamoji mūsų maisto dalis. Tai pagrindinė medžiaga, iš kurios susiformuoja organizmo ląstelės ir audiniai; tai neišsenkantis atsargų, reikalingų struktūrų atsinaujinimui, šaltinis. Baltymai užtikrina  organizmo energijos balansą, iš jų susidaro fermentai ir hormonai. Pakankamas baltymų kiekis maiste padeda reguliuoti galvos smegenų žievės funkcijas, padidina centrinės nervų sistemos tonusą.


Baltymų vertė nustatoma pagal jų sudėtyje esančias pakeičiamąsias ir nepakeičiamąsias aminorūgštis. Nepakeičiamosios aminorūgštys organizme nesusidaro, jas būtina gauti su maistu. Tai triptofanas, leucinas, izoleucinas, valinas, treoninas, lizinas, metioninas, fenilaninas.


Pakeičiamosios aminorūgštys gali būti sintezuojamos organizme. Vertingiausi tie baltymai, kuriuose yra visos nepakeičiamosios aminorūgštys. Žinoma, kad gyvulinės kilmės produktuose yra žymiai daugiau nepakeičiamųjų aminorūgščių nei augalinės kilmės produktuose. Tačiau optimalus visų aminorūgščių kiekis gali būti gautas tik esant tam tikram vienų ir kitų baltymų santykiui. Apytiksliai pusė visų su maistu gaunamų baltymų turi būti gyvulinės kilmės.


Norint užtikrinti, kad organizmas gautų visas būtinas aminorūgštis, tikslinga naudoti įvairius, vienas kitą papildančių produktų derinius. Pavyzdžiui,  biologiniu požiūriu racionaliau vartoti kvietinę duoną su pienu nei vieną duoną.


Ne visada vartojant įvairius maisto produktus užtikrinamas organizmui reikiamų maistinių medžiagų balansas. Pastebėta, kad vartojant daug mėsos produktų, gaunamas per didelis nepakeičiamųjų aminorūgščių kiekis. Tai gali sąlygoti organų ir sistemų funkcijų sutrikimus. Pirmiausiai nukentės purino apykaita, inkstų išskiriamoji funkcija ir kt. Sudegus 1g baltymų, organizme išsilaisvina apie 4 kcal energijos.

2 psl.
Puslapis 1 iš 2Kitas
Asmeniškai TAU dietologo sudarytas valgiaraštis
​​​


Rušiavimas:

Rašyti komentarą:

Vardas*
El. paštas
Komentaras*
* žymi privalomus laukus