• Meilė ir seksas
  • Grožis ir stilius
  • Sveikata ir dieta
  • Nėštumas ir vaikai
  • Namai ir maistas
  • Gyvenimo būdas
  • Žvaigždės
  • Pramogos
  • Naujienos
  • Konkursai

Gurkšnis gyvybės

Autorius: Eglė Zubkauskaitė, IEVA
2011-06-23 12:46:00

„Per maža pasakyti, kad tu reikalingas gyvybei – pats esi gyvybė“, – apie vandenį rašė Antoine‘as de Saint-Exupery. Puikiai žinome, kad vanduo – gyvybės šaltinis, bet ar suvokiame, kaip jis mums reikalingas? Vanduo būtinas kiekvienai mūsų organizmo ląstelei, kad į ją patekdamas įneštų maisto ir išvalytų toksinus... Atsakykite sau į kelis klausimus: ar išgeriate bent litrą ar pusantro litro vandens per parą? Ar geriate švarų vandenį? O dabar įsivaizduokime: jei iš indo kasdien išbėga 1,5 litro vandens, o įpilame tik 0,5 litro, kas jame liks po kurio laiko?

Teigiate, kad vartojate pakankamai skysčių? Tačiau skysčiai – ne vanduo. Gurkšnis tyro, natūralaus, švaraus vandens – tai įsiliejanti gyvybė, energija ir sveikata. Vandens trūkumas gali pakenkti kur kas labiau, nei įsivaizduojame. Kaip ir jūrų dievas galingasis Neptūnas būdamas prastos nuotaikos gali sukelti audrą, žemės drebėjimą, skandinti laivus, o puikiai nusiteikęs – sutramdyti stichijas, teikti maudynių malonumą, gelbėti gyvybę.
 

Kasdien vartoti naudinga mažai mineralinių medžiagų turintį natūralų mineralinį vandenį, nes didelio mineralinių medžiagų kiekio žmogaus organizmas nepasisavina. Mažai mineralinių medžiagų turintį vandenį galime gerti kasdien, jis tinka ir maistui, ir kavai ar arbatai plikyti, jį galima naudoti kaip priemonę odai gaivinti. Kadangi ne visi gyvename kalnuose, miškuose prie šaltinių, kur tyras vanduo trykšta iš gelmių savaime, šį gyvybės šaltinį tenka pirkti. Tokio vandens, supilstyto į buteliukus, dabar galima rasti prekybos centruose.

Medikai teigia, kad mineralinis vanduo padeda sergantiesiems širdies ligomis, „patepa“ sąnarių paviršių, pristabdo kremzlių irimą, teikia žvalumo visą dieną.
 
Į svarbiausius klausimus apie vandens naudą ir svarbą atsako Vilniaus dietologijos centro gydytoja dietologė Eglė Kliukaitė.

Kiek vandens suaugusiam žmogui reikia išgerti per dieną?

Yra nustatytos maisto, mineralinių medžiagų, mikroelementų bei išgeriamų skysčių paros normos. Sveikam vidutinio amžiaus žmogui per parą patariama išgerti apie 2–2,5 litro vandens. Suaugusiųjų skysčių poreikis apytiksliai yra 1 ml/kcal/d.

Kuo svarbus žmogaus organizmui vanduo? Kodėl jo reikia gerti daug?

Vanduo būtinas kiekvienam gyvam organizmui. Jis sudaro 60–70 procentų kūno masės. Be vandens nevyktų medžiagų apykaita, dauguma cheminių, fizinių procesų, kurie palaiko nenutrūkstamas gyvųjų audinių atsinaujinimo ir irimo reakcijas. Vanduo dalyvauja virškinimo bei termoreguliacijos procesuose, padeda iš organizmo pašalinti medžiagų apykaitos produktus ir toksines medžiagas. Vandens kiekį organizme gyvybiškai būtina nuolat papildyti.

Nemažai žmonių per dieną išgeria vos kelis puodelius kavos arba arbatos ir mano, kad to pakanka.

Dauguma klaidingai mano, kad kava, sultys, pienas, sriuba ir kiti skysti maisto produktai įeina į rekomenduotiną skysčių kiekį. Per parą turime išgerti 2–2,5 litro gryno vandens, nedidelės mineralizacijos vandens ar nesaldintos arbatos. Kai organizmui trūksta vandens, juntamas nuovargis, energijos stoka, sulėtėja mąstymas, trinka širdies ir kvėpavimo organų veikla, atmintis, gali užkietėti viduriai, inkstuose formuotis akmenys ir kt.

Ar teisingai manoma, kad vasarą reikia gerti daugiau vandens?

Karštą vasaros dieną stipriai prakaituojant iš organizmo pašalinama daug druskų, todėl patartina gerti ne paprastą, o mineralinį vandenį.
 Kokį vandenį reikėtų rinktis, kai sportuojame, keliaujame?

Nedidelės mineralizacijos vanduo tinkamai papildo organizmą mikroelementais ir makroelementais, kai daug dirbama fiziškai, sportuojama – dėl gausaus prakaitavimo netenkama daug druskų ir vandens.

Koks vanduo vertingas? Kas lemia jo kokybę?

Kokį vandenį gerti, priklauso nuo sveikatos būklės, fizinio aktyvumo, laukiamo teigiamo poveikio. Natūralus mineralinis vanduo nuo įprasto geriamojo skiriasi fizinėmis savybėmis, chemine sudėtimi, kuri priklauso nuo ištirpusių mikroelementų, mineralinių medžiagų, darančių tam tikrą teigiamą poveikį žmogaus sveikatai, organizmo fiziologinėms funkcijoms.

Saulės glamonės, švelnus vėjo prisilietimas, gamtos glėbio ramybė, gaivi vandens vėsa... Be ko neįsivaizduojate vasaros, atostogų? Nuostabi teigiamų emocijų banga, užliejanti kūną tokia palaimos būsena, kad sugebate pamiršti visus rūpesčius... Jei siekiate išsilaisvinti iš kasdienybės ir rutinos suvaržymų, be paplūdimio snaudulio, renkatės ir aktyvaus gyvenimo, sporto teikiamus pranašumus, nepamirškite vandens, pripildančio kūną ir sielą gyvybės. Net jei nieko neveikiate ir tiesiog gulite, mirksite ir juokiatės, organizmas vis tiek vartoja vandenį. Skysčių netenkame net kvėpuodami – tai aiškiai matyti šaltą žiemos dieną, kai iškvepiame drėgnų garų. Jei dar pridėsime fizinę veiklą, šiltą klimatą, šlapimą išskiriančias medžiagas, tokias kaip alkoholis ir kofeinas, pamatysime, kad skysčių atsargos organizme ištuštėja labai greitai. Troškulys – pavėluotas dehidratacijos signalas. Todėl šalia savęs – rankinėje, kuprinėje, automobilyje – visada turėkite buteliuką vandens. Jei įstrigsite automobilių spūstyje, padėkosite sau, kad buvote apdairūs ir įsidėjote buteliuką mineralinio vandens. Jei sportuojate – tebūnie jis jūsų palydovas sporto klube. Jei dieną darbe užsimanėte kavos ar arbatos, minutėlę pagalvokite – gal geriau gurkšnis vandens? O jei dar įmesite citrinos skiltelę – bus sveikiau ir skaniau. Beje, stikline vandens rekomenduojama palydėti kiekvieną vakarą ir pradėti naują dieną. Svajojantiems numesti svorio stiklinė vandens prieš valgant atstos lieknėjimo piliules...
 

Pabandykite suvokti vieną tiesą – troškulį pajuntame kur kas vėliau, nei nuo jo pradeda kentėti kiekviena organizmo ląstelė. Ar įsivaizduojate, kaip kartais kankinate savo kūną? Išmokite gerti vandenį ir jums pavyks patirti kūno ir sielos nuskaidrėjimo akimirką.

Sveikesnis ir gražesnis kūnas - jūsų rankose. "Neptūnas" pristato 10 dienų pratimų kompleksą rankoms, krūtinei, nugarai, sėdmenims, kojoms stiprinti ir gražinti, kuriuos nesunkiai galima atlikti namų sąlygomis. Profesionali kinezeterapeutė patars kaip pratampyti raumenis po mankštos, kaip atsipalaiduoti daug dirbantiems sėdimą darbą ar didelę dalį laiko praleidžiantiems prie kompiuterio. Pratimus rasite čia.

Asmeniškai TAU dietologo sudarytas valgiaraštis
​​​


Rušiavimas:

Rašyti komentarą:

Vardas*
El. paštas
Komentaras*
* žymi privalomus laukus