• Meilė ir seksas
  • Grožis ir stilius
  • Sveikata ir dieta
  • Nėštumas ir vaikai
  • Namai ir maistas
  • Gyvenimo būdas
  • Žvaigždės
  • Pramogos
  • Naujienos
  • Konkursai

Kodėl taip sunku gyventi sveikiau  2 

Autorius: Milda Kunskaitė ir Rolanda Strumilienė, respublika.lt
2010-01-29 16:00:00

Kodėl taip sunku gyventi sveikiau
flickr.com nuotr.

Gydytojai puikiai žino apie pavojus susirgti, propaguoja sveiką gyvenimo būdą, tačiau, kaip rodo tyrimai, kas trečias gydytojas turi antsvorio, o kas penktas medikas rūko.

Ką tai rodo? Kad galima daug žinoti apie tai, kas organizmui yra sveika arba kenksminga, bet sunkiausia yra tas žinias paversti praktika. Net sunkiai sergantiems žmonėms nepavyksta pakeisti įpročių ir gyventi sveikai: pagal Niujorko onkologijos centro atliktą studiją tik 7 proc. buvusių onkologinių ligonių paklauso patarimų, kaip sveikai maitintis arba sportuoti, nors dauguma puikiai suvokia, kad nuo to priklauso jų gyvybė.

Mus valdo emocijos

Tai kodėl mums nepavyksta žinių pritaikyti praktiškai? Motyvaciją tyrinėjantys mokslininkai vieningai sutaria: vien dalykinės informacijos nepakanka, kad mėgėjas padrybsoti ant sofos virstų sportininku. “Ketinimai nusėda tik galvos smegenų žievėje, o šios storis yra vos 2,5 mm. Likusią smegenų dalį valdo emocijos, ir tą likusią dalį reikia užkariauti”, - sako psichologas iš Berlyno universtiteto Hansas Verneris Riukertas (Hans Werner Rueckert). Kitais žodžiais tariant, norint įgyvendinti gerus ketinimus, juos būtina sujungti su teigiamais jausmais.

Žala sveikatai, kuri, kaip įsivaizduojame, yra galima tolimoje ateityje - tarkime, arterijų užkalkėjimas, osteoporozė arba diabetas, kuriais susergama dėl neteisingos mitybos ir judėjimo trūkumo -, yra pernelyg abstrakti, kad mus paveiktų emociškai, čia ir dabar. Labiau veiksminga, tarkime, pasportavus save apdovanoti, o labiausiai tai pavyksta sulaukus palaikymo - pavyzdžiui, jei pabėgiojus pagiria ir pasveikina gyvenimo draugas. Prarają tarp proto ir jausmų dar gilina evoliucijos sąlygotas malonumų troškimas. Greitas jo patenkinimas buvo protingas, kai trūkdavo maisto. Bet jis stoja mums skersai kelio dar ir šiandien. “Jei niekas neverčia, darome tai, ko norime bent 70 proc.”, - teigia Riukertas. Kas nori gyventi sveikai, turėtų trokšti tokio gyvenimo būdo. Paklauskite savęs: kas mano atveju trukdo reguliariai mankštintis? Nenuspėjamas oras? Tada pirmyn į sporto salę. Nesinori sportuoti vienam? Galbūt galima rasti bendramintį, taip pat norintį pabėgioti?

Nebijokite, bet ir nepersistenkite

Sveikas gyvenimo būdas turi įvaizdžio problemą - įsivaizduojama, kad visa, kas sveika, turi būti nemalonu. O malonumas, kaip mano specialistai, yra svarbiausia. Pavyzdžiui, ištvermę ugdantis sportas sveikatai yra labai naudingas, bet juk žinome - kam jis niekada neteikė malonumo, tas ir nesportuos. Todėl būtina ieškoti sąlyčio taškų: jei kadaise su malonumu šokdavote, paskambinkite į šokių mokyklą ir užsirašykite - reikia veikti greitai ir konkrečiai. Be to, ant mūsų kasdien pilasi tiek naujienų apie sveikatą, kad nori nenori gali kilti vidinis pasipriešinimas. Daug kas pasimeta, nebežino, kuo tikėti. Kitiems reikalavimai atrodo pernelyg sunkūs, jie įsivaizduoja, kad pasiekti rezultatų galima tik didelėmis pastangomis, ir galiausiai nedaro nieko. Bet iš tiesų ir maži pasikeitimai yra labai veiksmingi.

Mokslininkų duomenimis širdies ligos rizika sumažėja 42 proc. vien pabėgiojus valandą per savaitę. Kelno aukštosios sporto mokyklos studija rodo, kad vos 3000 žingsnių per dieną gali sumažinti cholesterolio kiekį kraujyje. O minimalią programą prieš diabetą ar širdies ir kraujagyslių ligas sudaro trys punktai: nerūkyti, sportuoti po pusvalandį 3 kartus per savaitę ir 5 kartus per dieną suvalgyti po saują vaisių ir daržovių. Tuo tarpu perdėtas uolumas yra kontraproduktyvus: jei dirbdami 60 valandų per savaitę dar ruošitės triatlono varžyboms, sportas taps sveikatai kenkiančiu stresu. Daugelis perlenkia lazdą ir kontroliuodami svorį, dėl to suserga anoreksija arba bulimija. Kiti kamuoja save dietomis, bet nuolat visko saugantis nukenčia gyvenimo kokybė. Svarbiausia - nemeluoti sau. Tingite ir jaučiatės patenkinti? Tuomet viskas gerai. Esate suglebę ir nelaimingi? Tada būtina ko nors imtis. Laimė, mes vis dar galime rinktis.

Kaip įveikti save

Nebijokite būti netobuli. Nuo vienos spurgos per savaitę nei prisiauginsite antsvorio, nei susirgsite ateroskleroze. Svarbiausia - kompensuoti. Tą galima padaryti sportuojant arba taupant kalorijas kitur.

Jokios sąžinės graužaties. Po teisybei, tik maža žmonijos dalis nuolatos gyvena labai sveikai. Kiekvieną minutę elgtis teisingai viršija žmogaus jėgas ir galimybes ir nereiškia harmoningo gyvenimo būdo.

Būtina atvanga. Žmogus - ne automatas, jam būtina atsikvėpti. Nepamirškite dirbdami daryti pertraukėles.

Patarimai iš viso pasaulio

Kaip kovoti su peršalimu

Visi prisimename, kaip vaikystėje mamos ar močiutės stengdavosi mus gydyti nuo peršalimo ar gripo naminiais vaistais. Gal tai buvo arbata su citrina ar dubuo su karštu vandeniu ir garstyčiomis kojoms pasikaitinti. Ir dabar, kai jau esame suaugę, neretai prisimename šias paprastas, bet veiksmingas priemones. Gal net pagalvojame, o kaip gydosi kitų šalių gyventojai?

Japonija

Pakepinkite kepintuve marinuotų slyvų, kol jos gerai apsvils, užpilkite labai karšta žaliąja arbata. Toks gėrimas mažina karščiavimą. Kitos priemonės nuo peršalimo panašios į mūsiškes. Reikia sutarkuoti imbiero, įdėti citrinos ir medaus ir užpilti karšto vandens. Šis gėrimas padeda atkimšti užsikimšusią nosį. Nuo gerklės skausmo padeda sumaltų japoniškų porų, malto imbiero ir “Miso” pastos (japoniška sojų pasta) mišinys. Į masę įpilkite karšto vandens ir gerkite. Sojų pasta naudojama ne dėl gydomųjų savybių, o todėl, kad suteikia malonaus skonio.

Pietų Afrika

Afrikoje, kaip ir pas mus, tikima gydomosiomis česnako galiomis. Jis yra natūralus antibiotikas ir padeda gydant viršutinių kvėpavimo takų ligas. Šviežio sutrinto česnako dedama į sriubas. Jeigu užsikimšo nosis, kvėpuoti padės ciberžolės, užplikytos vandeniu. O nuo kosulio Afrikoje taisomas toks sirupas: perpus sumaišoma juodųjų pipirų ir medaus.

Škotija


Anot kai kurių škotų, romas su pipirmėtėmis - geriausias jūrininkų vaistas. Kitas škotų naminis vaistas nuo peršalimo - dilgėlių arbata. Ir dar sveika pasivaikščioti prie jūros! Gal todėl, kad jūros ore daug druskos.

Serbija


Serbijoje kosulys ir bronchitas gydomas karameliniu gėrimu. Pamažu karamelizuojami trys šaukštai cukraus. Kai jie įgauna karamelės spalvą, suberiami į puodelį pieno. Pienas šildomas ant mažos ugnies, visą laiką maišant cukrų, kol jis visai ištirpsta. Šį gėrimą reikia gerti kuo karštesnį. Taip pat nuo peršalimo padeda toks gėrimas: lėtai karamelizuokite du ar tris šaukštus cukraus, įlašinkite kelis lašus vandens ir įpilkite stiklinę slyvų brendžio. Kai cukrus ištirps, gerkite karštą.

Kolumbija

Kolumbijoje manoma, kad tai, kas dvokia, išvalo nosiaryklę. Taigi sutrinkite česnako skiltelę, sumaišykite su susmulkintais laurų lapais ir stambiai maltu muskatu. Suberkite visa tai į kokį mažytį maišelį ir uostykite jį. Užgulusi nosis tikrai prasivalys.
 
Parengta pagal "Respublikos" priedą "Julius/Brigita"
Asmeniškai TAU dietologo sudarytas valgiaraštis
​​​

Rušiavimas:

Rašyti komentarą:

Vardas*
El. paštas
Komentaras*
* žymi privalomus laukus
rita
2010-01-30 15:16:42
nereikia saves kankinti ir valgyti ko nemegsti, as niekad negalvojau, kad kalekutiena tokia skani. Dabar negaliu ne dienos be kokio kepsnelio ar desreliu. O kalakutiena perku tik is arvi, nes si imone gavus tiek daug pripazinimu, kad sunku butu abejoti del kokybes.
Creditor
2010-01-29 16:35:43
Pasiskolinti lengva! Jei trūksta pinigų, eik į w w w . CREDITOR . lt registruokis ir GAUK greitą paskolą per 5 minutes!