• Meilė ir seksas
  • Grožis ir stilius
  • Sveikata ir dieta
  • Nėštumas ir vaikai
  • Namai ir maistas
  • Gyvenimo būdas
  • Žvaigždės
  • Pramogos
  • Naujienos
  • Konkursai

Saulė: malonumas ir pavojai

Autorius: Milda Kunskaitė, Respublika
2010-07-28 15:00:00

Saulė: malonumas ir pavojai
Jupiterimages.com nuotr.

Saulės vonios yra didžiulis malonumas, tuo tarpu nudegti odą yra ne itin smagu. Kad padauginote saulės spindulių, paprastai pajuntate ne iškart, o tada, kai yra jau per vėlu.

Pirmieji nudegimo simptomai išryškėja po 4-8 valandų, blogiausia būklė būna praėjus 12-36 valandoms po saulės vonių. Nudegimas yra ūmus odos uždegimas: ji parausta, patinsta, skauda ir niežti, o kartais net iššoka pūslės. Nudegama daugiausia nuo UVB spindulių. Nesate visai saugūs net šešėlyje, po tentais ar saulės skėčiu - 50 proc. pavojingųjų spindulių jus vis tiek pasiekia, taigi papildoma apsauga yra būtina. Ypač ji svarbi vaikams, kurie mėgsta žaisti lauke. Kam kyla didžiausias pavojus, priklauso nuo genų. Tamsaus gymio žmonės saulėje gali būti ilgiau, UV spindulius gerai filtruoja jų odoje esantys tamsūs pigmentai. Priklausantieji “keltiškajam” tipui, t.y. rudaplaukiai, mėlynakiai, strazdanoti žmonės nudega daug greičiau. Nudegimas iš esmės yra atkuriamasis mechanizmas, vykstantis visame organizme. Jei gaunate per didelę dozę saulės spindulių, oda po kelių valandų tampa karšta, nes dėl uždegimo į ją priplūsta daugiau kraujo - ji bando atitaisyti ląstelėms padarytą žalą. Sunkių nudegimų atvejais gali krėsti šaltis, pakilti temperatūra. Odos paraudimas paprastai praeina per 48-72 val.

Tačiau viskas tuo nesibaigia. Oda įsimena viską. Tai reiškia: jei vaikystėje dažnai nudegdavote, asmenine “saulės sąskaita” naudojotės daug, galbūt net gavote didžiausią UV kiekį, kokį pakelia jūsų oda. Pereikvojusieji savo “saulės sąskaitą” palūkanas dažnai sumoka po 20 ar 30 metų. Oda greičiau sensta ir prieš laiką susiraukšlėja, saulės mėgėjams gresia daug didesnis pavojus susirgti vienos ar kitos formos odos vėžiu. Tuo tarpu saikingai pasideginti yra sveika: 10-15 min. pabuvus saulėje organizmas yra skatinamas gaminti vitaminą D, kuris taip pat yra svarbus kaulų tvirtumui.

Gydymas

Jei jau nudegėte, galima tik švelninti simptomus. Pirmoji pagalba - vėsinti pažeistą odą ir būtinai keletą dienų vengti saulės. Naudokite vėsinančius neriebius losjonus, galima tepti tepalais su hidrokortizonu, kurie slopina uždegimą. Tikriausiai žinote ir keletą naminių vaistų nuo nudegimo, tačiau jų nauda yra sąlyginė: jogurtas ar varškė vėsina nudegusias odos vietas, bet gydomojo poveikio šie produktai neturi, uždegimo neslopina. Tą patį galima pasakyti apie šaltus kompresus. Jokiu būdu nudegusios odos negaivinkite ledu, nes galite dar daugiau pakenkti. Nuo uždegimo geriau padeda acetilsalicilo rūgštis. Išgerkite aspirino tabletę iškart, pajutę pirmuosius nudegimo požymius, o ne po dviejų dienų, kai labiausiai skauda. Jei nudegė didelis odos plotas ir iškilo pūslės, kreipkitės į gydytoją. Jei yra pūslių ir oda šlapiuoja, organizmui būtina gauti vaistų, kurie padėtų ląstelėms regeneruotis, nes jos yra labai smarkiai pažeistos. Ekstremaliais atvejais gali net prireikti antibiotikų, kad būtų išvengta antrinės bakterinės infekcijos.

Profilaktika

Beveik kiekvienas mėgsta ilgėliau pasimėgauti saulės spinduliais. O jei oda ne iškart sureaguoja į per didelę jų dozę, pavojaus net neįvertiname. Svarbu nepamiršti, kad apsiniaukęs dangus dar nereiškia, jog pavojus yra atšaukiamas, nes pro debesis prasiskverbia didžioji dalis UV spindulių. Ypač atsargūs turėtų būti atostogaujantieji pietuose: kuo arčiau pusiaujas, tuo intensyvesnė ir pavojingesnė saulės spinduliuotė. Taigi vidurvasarį Kanarų salose gausite dvigubai didesnę UV spindulių dozę nei namuose, nors deginsitės tokį patį laiką. Mieste nesate saugesni nei paplūdimyje, nes UVA ir UVB spindulius atspindi ne tik vanduo ir smėlis, bet ir asfaltas bei betonas. Ir, aišku, sniegas - kuo aukščiau kopsite į kalnus, tuo intensyvesnė bus saulė. Bendra taisyklė: kuo dažniau būkite šešėlyje, taip išvengsite bent pusės pavojingų spindulių. O jei jau deginatės, jokiu būdu nedarykite to nuogi, reikalui esant net maudytis galite su marškinėliais, nepamirškite galvos apdangalų ir saulės akinių. Klaidingai manoma, kad kuo dažniau tepamasi apsauginiais kremais, tuo ilgiau galima degintis: pakartotinai tepantis tik užtikrinamas gaminio apsaugos lygis, bet neilgėja leistinas buvimo saulėje laikas. Taip pat netiesa, kad kremai su mineraliniais filtrais yra geresni už cheminius: vien mineraliniai filtrai nesuteikia pakankamos apsaugos nuo UVA spindulių. Nors tenka girdėti patarimų prieš atostogas keletą kartų apsilankyti soliariume, turime nuvilti saulės garbintojus - išankstinio deginimosi nauda yra minimali, ypač šviesaus gymio žmonėms. Net po 4-6 savaičių prie jūros natūraliai įdegusios odos apsaugos lygis atitinka 4-6 dirbtinės apsaugos koeficientą. Be to, jausdamiesi saugūs, tikrai greičiau nusvilsite. Visiškai netinkama apsauga yra ir savaiminio įdegio kremai, nurudinantys tik viršutinį odos sluoksnį.

“Išlikimo strategija” per vasaros karščius

Kai karšta, organizmas netenka daug skysčių, todėl būtina daug gerti. Jei oro temperatūra viršija 30 laipsnių, galima išgerti iki 4 litrų skysčių. Be vandens, labai tinka vėsūs gėrimai su mėtomis arba vaisinės arbatos. To tarpu alkoholinių ir kofeino turinčių gėrimų, tokių kaip kava ir juodoji arbata, reikėtų vengti.

Lengvai virškinamas maistas, daug vaisių ir daržovių - toks turėtų būti racionas karštomis dienomis. Ypač tinka valgyti pomidorus, agurkus ir arbūzus.

Su prakaitu išsiskiria daug mineralinių medžiagų. Jų gausite valgydami sriubas arba sultinius.

Kada valgyti ledus, jei ne dabar? Bet būkite atsargūs: vėsinantis poveikis ne visada būna toks, kokio tikitės. Valgant labai šaltą maistą organizmui reikia daug energijos jam sušildyti, taigi nesistebėkite, jei išpils prakaitas.

Venkite streso. Vien aukšta temperatūra organizmui yra pakankamai didelis krūvis, todėl nesuteikite jam papildomo streso. Atsikelkite ankstėliau, ramiai papusryčiaukite ir laiku nuvykite į darbą. Kai tik įmanoma, pasidarykite poilsio pertraukėles.

Karštomis dienomis geriau atsisakykite kontrastinio dušo. Kraujotakai švelniai stimuliuoti pakaks vėsinančių dušo želė. Dieną atsigaivinkite kūno purškalais.

Kiekvienam metų laikui - tinkama apranga. Renkitės laisvais baltais medvilniniais drabužiais, po kuriais gali cirkuliuoti oras.

Kada paskutinį kartą miegojote lauke? Tikriausiai dauguma iš mūsų - tik vaikystėje. O juk tai yra labai malonu: vietelę balkone ar sode tikrai rasite.

Mėgautis saulės voniomis per pačią vidurdienio kaitrą tikrai yra neprotinga. Degintis reikia sveikai, o sportuoti - iš ryto arba vakare, juk dabar ilgai būna šviesu.

Jei esate priversti laiką leisti mieste, atsigaivinti rasite kur - galite užsukti į vėsią parduotuvę, bažnyčią, kraštutiniu atveju - įbristi į fontaną...
 
 
Asmeniškai TAU dietologo sudarytas valgiaraštis
​​​
Gairės: vasara, saulė, kaitra


Rušiavimas:

Rašyti komentarą:

Vardas*
El. paštas
Komentaras*
* žymi privalomus laukus